Wednesday, May 9, 2012

Kenapa Paediatrics Suka Saya...eh.. Kenapa Saya Suka Paediatrics!

Jap.

Nak ingat balik. Tadi dah terfikir dah nak tulis pasal apa. Tetiba hancus hilang kemana. Jap ehh.

*after 15 minutes*

Okay, this is depressing. I don't remember what I wanna write about. Gahhhh! I think, I better write about my paediatric round then, since I guess, I belum lagi cerita about it, right? Hehe. Kot-kot benda yang saya nak cerita tu teringat balik masa saya tulis tulis ni. Let's!

Dalam semester ni saya ada 2 rounds. Saya belajar tentang Obstetrics and Gynaecology atau dalam bahasa kita, Perbidanan dan Pakar Sakit Puan, dan juga Paediatric or dalam bahasa kita, Kanak-Kanak (eceh kanak-kanak kemain :P). Antara dua round ini, saya rasa Paed (nickname comel Paediatric) adalah round yang bagi saya yang paling interesting dan menarik. (bukan ke interesting and menarik tu dua benda yang sama??) 

Awak tanya kenapa?

Ok, mehla saya menjawabnya. Okay dengar sini baik-baik. Bawaklah popcorn atau yogurt awak kerana awak bakal mendengar saya berceloteh panjang. Hahaha!


1. Budak-budak comel
Yang pertama, di bawah kata kunci budak-budak comel. Selain disebabkan latar belakang saya yang ada 8 adiks ha siap ada 's' lagi saya tambah sebab plural kan ( LOLOLOLOLOL), budak budak ni memang serius comel, dan menyebabkan kita rasa "awwww....you are so young and cute, you shouldn't suffer like this", dan frasa ini menambahkan motivasi diri nak cuba rawat.-ceh. dandan je nak monolog bagai bahasa inggeris.


2. Kecil
Senang nak handle. Pusing sana, pusing sini, e a e a o!


3. Sebab tak seriau menengoknye
Kalau dalam bidan/sakit puan, saya akan tengok vagina itu vagina ini, bukak itu bukak ini, bukan apa, cuma maybe saya rasa geli sikit...kot? And kurang suka...?


4. Sebab saya suka budak-budak
Yang ini. Agak boleh diterima tak reason ni? Tapi kat sini, susah sikit nak suka budak-budak dia. Sebab budak-budak dia agak kurang terjaga. Arab katakan... (untuk yang tahulah) -__-"



5. Sebab mereka masih muda untuk sebegitu rupa
Berbalik kepada reason yang pertama tadi juga. Sebab kan, diorang baru nak mulakan hidup, but it a tough start for them! Banyak lagi benda dalam dunia ini yang belum diorang terokai, walaupun tak senantiasa manis, tapi still worth a journey! *tarik nafas*. Sebagai contoh, kes hari ini, baru berumur 6 tahun, tapi buah pinggang dah rosak. Ada lagi satu kes, ada bleeding tendency, which means, even the slightest trauma, boleh menyebabkan bleeding sangat banyak dan patient ini bisu dan baru berumur 14 tahun. Dan paling banyak yang saya jumpa everyday lah, congenital heart disease. Kecik-kecik lagilah nak kena tanggung beban macam tu :(

 Me and Czarin during Paed's Clinical Training. Oh, sila perasan button bear pink kat white coat kami. Motif? Supaya budak-budak...er tak nangis tengok kitorang? -___-"


Okay. Cukuplah 5. Hahaha konon je nak panjang. So, itulah antara reasons why I love Paeds more than O&G. I guess, so far, this is the round yang saya paling suka kot? Plus, my PBL tutor, Dr Abdul Aziez memang sangat best,  dia lepasan Universiti Toronto, Canada okay? And sangat cool orangnya. Kalau masuk PBL punya sesi, dia akan tanya sesiapa nak order air teh/anything, dia akan belanja. Wohaha. So, saya dengan penuh taktiknya, order air selang beberapa PBL buat-buat cakap "No Doc, I'm gonna pay for it" padahal dah tau memang dia akan bayar. Ini TAKTIK. Kenapa harus diselangkan? Sebab kalau setiap kali PBL buat macamtu, nanti doktor perasan taktik ini. Mwahahaha! Jangan mengada nak bagitau taktik ni kat Dr Abdul Aziez ehhh? Kalau korang bagitau siappppp!!!!! And, pesanan penaja : SILA JANGAN TIRU AKSI INI. Gosh, bad influence sungguh ko ni Auni. *hempuk kepala kat bantal*

Orait people. Nampaknya, saya masih tak ingat initially nak post pasal apa. HAHA! What a bad memory, kena masukkan hard disc dalam otak kot? Grr. 


p/s: what a deep talk last night. and it's worth every second. :*
p/s/s: Yes! Esok weekend!!
p/s/s/s: Quite a tired week. Phew.


2 comments:

cZaRiNa said...

yea yeay!, dpt msuk blog auni. hahaha :D *ehem,red carpet please!*

aunishbini said...

Hai Czarina.
HAHAHA! Tak boleh blah Czarin! Tade red carpet. Bajet tak cukup. Haha!